Relativ Energi-Mangel i sport

Relativ energimangel i sport (REM-S) – også kaldet Relativ Energi-Mangel (REM)

For at indfri ens fulde potentiale som sportsudøver/atlet/danser og menneske, er det vigtigt at give kroppen nok energi, så den kan fungere som den skal, fysisk og mentalt. Kroppen skal have energi nok i relation til den træningsbelastning eller dét aktivitetsniveau, som den udsættes for. I praksis betyder det, at det gælder om at finde den optimale balance mellem: Kost, træning og restitution.

Når denne balance opstår, så vil der opleves positivt træningsrespons på den træning, som udføres – og der er mentalt- og socialt et overskud til at håndtere træning og hverdag. Som kvinde vil et tegn på balance mellem kost, restitution og træning ligeledes være, at opleve en regelmæssig menstruationscyklus.

Hvis, der modsat ikke er optimal balance mellem kost, træning og restitution, så vil syndromet kaldet; ”Relativ energi-Mangel i Sport” (REM-S) opstå.

 

Udfordringer med for lidt energi i relation til træningsmængden: Kroppen oplever lav energi-tilgængelighed

Syndromet REM-S eller blot REM (hvis man ikke dyrker sport) opstår, når kroppen får for lidt energi i relation til ens aktivitetsniveau. Dvs. kroppen får ikke nok energi til at understøtte de funktioner i kroppen, som er involveret i at opretholde optimal sundhed. Kroppen vil opleve ’lav energi-tilgængelighed’, hvilket betyder, at der opstår uhensigtsmæssige hormonelle, metaboliske og funktionelle effekter, såsom at kroppen ikke har energi nok til at danne kønshormoner, at stofskiftet må sænkes og at dette – ud over at påvirke knoglesundhed, mave-tarmsystem og immunforsvar – også vil påvirke præstationsevnen negativt.

REM-S ses ofte – men ikke altid – i kombination med psykologisk stress og utilstrækkelig søvn. Både mænd og kvinder kan blive ramt. Nedenstående figurer viser, hvad man vil kunne opleve af sundhedsmæssige og præstationsmæssige konsekvenser af REM-S. Det skal dog nævnes, at de færreste rammes på alle parametre, oftest er man udtalt ramt på nogle enkelte parametre:

Sundhedsmæssige konsekvenser: 

Sundhedsmæssige konsekvenser              

Præstationsmæssige konsekvenser:

Præstationsmæssige konsekvenser

Begge figurer er tilpasset fra IOC Consensus Statement. Br J Sports Med, 2014: Beyond the Female Athlete Triad – Relative Energy Deficiency in sport.

 

Vejen ud af REM-S

For at komme fri af syndromet REM-S skal ens energi-indtag øges med ca. 1.200-2.400 kJ/dag (300-600 kcal/dag) over 3-6 måneder. En sportsdiætist kan hjælpe dig med at øge energiindtaget, uden at du skal spekulere i kalorier og energiberegninger. Er der tale om svær grad af REM-S, dvs. længerevarende lav energi-tilgængelighed, så kan det være relevant også at få tjekket knoglestatus (via egen læge/en DXA-scanning), hormonal status og arbejde med eventuel stress omkring mad, vægt og krop. Her kan der være situationer, hvor det også vil være relevant at få en klinisk psykolog ind over.