Sportsernæringsvejledning

Vejledning i forhold til sportsernæring:

 

Bevidste valg arbejder med sportsernæring ud fra en evidensbaseret tilgang.

For nogle sportsfolk/atleter/dansere er ønsket meget konkret: At få sparring til hvad og cirka hvor meget mad er relevant at spise i relation til deres træningsmængde – samt at få talt om hvordan timingen optimalt kan se ud på træningsdage såvel som konkurrencedage. For andre sportsfolk/atleter/dansere (selv på allerhøjeste niveau) er det også relevant at få talt om hvorfor og hvordan der spises – og arbejde med det, i relation til ikke så hjælpsomme vaner (vanlige tanker, følelser og adfærd), der måske udfordrer både sundhed og præstation.

Bevidste valg tilbyder blandt andet:

  • Hjælp til optimering af kostvaner i hverdagen, hvor træningen fylder en del, med fokus på sundhed og præstation
  • Sparring til konkurrence-strategien
  • Hjælp til at opdage – og komme ud af – syndromet; ”Relativ Energi-Mangel i Sport”. Et syndrom, der vidner om at kroppen får for lidt energi i relation til træningsmængden. Læs mere her
  • Håndtering af vægtændring eller ændringer i kropskomposition på en hensigtsmæssig måde, hvis det er relevant
  • Afdækning af væsketab og hjælp til strategier, der fremmer god væskebalance
  • Brug af sportsprodukter og kosttilskud
  • Sparring til indvejningsstrategi
  • Udredning af jern og vitamin D-mangel
  • Hjælp til at spotte og håndtere/behandle forstyrret spisning og spiseforstyrrelser. Læs mere her
  • Hjælp til at fremme restitutionsevnen (primært se på kost-strategier, men også tale om søvn-vaner, træningsmængde og om hvad der er ’mentale restitutions-strategier’)